Direktlänk till inlägg 14 maj 2009

ESC 2009 - Semi 2

Av Lexie Back - 14 maj 2009 23:03

Okej, tanken var att jag kulle publicera detta så fort programmet var slut, så jag har suttit och skrivit allteftersom under tävlingen. Men tydligen har den här skitsidan en timeout, så när jag skulle publicera alltihop blev jag utloggad.. *panik* Men det löste sig, det mesta hade jag kopierat över i ett vanligt textdokument, men grejen är att därför blev det nu lite försenat. Men man lär så länge man lever, och till finalen ska jag vara snabbare.


 Okej, detta är mina kommentarer om kvällens bidrag. Efter varje bidrag har jag gett betyg, ja eller nej, ifall jag tycker de ska vidare till final.


1. Kroatioen - (missade titeln)

Oj, gnällig och tråkig samtidigt.. illa.. och låtarna får alltid minus av mig när jag inte förstår texten.. Borde det inte vara smartare att sjunga på engelska så att alla förstår?

Betyg: Nej..


2. Irland - Et Cetera

Brukar oftast gilla Irland, och i år är inget undantag. Tuff tjejrock, med lite smak av Shebang -fast äldre. Kanske inte världens bästa låt, men helt okej. Fast.. i ESC väntar jag mig mer. Jag vill ha låtar som berör mig och lämnar mig med en känsla av "wow, jag vill höra mer".

 Betyg: Får gärna gå vidare, men jag gråter inte om den inte gör det.


3. Lettland - Probka (betyder trafikstockning)

Okej, två sekunder in i låten hatar jag redan sångaren som ser smått galen ut. och inte på ett bra sätt... Fast han påminde lite om Karev i Greys Anatomy.. dock inte tillräckligt mycket för att plocka några bonuspoäng. Låten lät helt enkelt illa, och jag har väldigt svårt att uppfatta någon melodi annat än ett infernalikt trummande.. Nee, skräp.

Betyg: Nej!


4. Serbien - Cipela (betyder skor)

 En komiker med ett humoristiskt bidrag.. hade säkert varit skitkul om man kunde språket.. Igen, vad är det för fel på engelska? Har man inte en vääädligt stark melodi så känns texten ganska viktig.. Men visst, inte usel. Men inte bra heller..

Betyg: Nej..


5. Polen - I don't wanna leave

 Powerballad.. Jag gillade inte rösten, men låten var ganska bra. Kan nog bli bra på skiva sen med lite filter på rösten. Och hon sjöng åtminstone på engelska. Riktigt härlig klänning hade hon också. Den här låten får gärna gå vidare till final för min del.

Betyg: Mja, varför inte? Nån måste ju vidare..

 

6. Norge - Fairytale

 AH!!! SÅ illa får man väl inte sjunga?!? Hur kom han så långt? Jag kan bara hoppas på att han bara är nervös eller förkyld eller nåt.. Låten var i bästa fall medioker..

Betyg: Nej nej nej


7. Cypern - Firefly

Börjar lovande i alla fall.. Mysig, och bröt ut i den styrka jag hoppades på. Dagens bästa låt faktiskt, hittills. Sångerskans tidvis bristande röst uppvägdes av att det här faktisk var en riktigt riktigt bra låt. 

 Betyg: JA! MÅste gå vidare!


8. Slovakien - Let´Mou

1998 var de med i tävlingen senast. Nu har tre skådisar bildat grupp och gör ett försök. Och den här låten var INTE tillräckligt bra för att uppväga rösterna.. Missförstå mig inte, de sjöng inte jättedåligt. Bara inte.. bra. Tråkigt ballad, som hade kunnat lyftas av de kraftfullare partierna.. om de hade varit bra.

 Betyg: Nej! 


9. Danmark - Believe Again

KOmmentarerna sa nåt om att Ronan Keating skrivit låten, och det kan jag mycket väl tänka mig. Det var lite hans stil. Och här var äntligen en sångare som faktiskt kunde sjunga! Om Cypern kom med bästa balladen så var det här dagens bästa upbeat. Det här var nåt jag kan tänka mig kommer spelas på radio sen.

Betyg: Absolut!


Haha, svenska kommentatorerna driver med Rysslands konferiencerer och kallar dem Piff och Puff.. De har inte fel. =P


10. Slovenien - Love Symphony

 Mysig uptemp-rock-stråk-blandning. Fast den var bättre innan sången kom in. Men fortfarande okej,för stråkarna var faktiskt jättebra. Och igen, pluspoäng för engelsk text.

Betyg: Visst, får gärna gå vidare.


11. Ungern - Dance with me

Han bytte från svarta till turkosa byxor! Varför gör man en sån sak? Och dansarnas klänningarn lämnade inte mycket till fantasin.. Låten var inte tråkig, det börjar bli lite fart på tävligen nu. Men det betyder inte att låten var bra.. Trots engelsk text..

Betyg: Helst inte..


12. Azerbaijan - Always

Har inte en aning om vad det är för jäkla land.. men sångaren har tydligen bott i Sverige och har senska dansare på scen.. Den kvinnliga sångerskan hade SKITSNYGGA kläder, och hon var inte ful själv heller direkt. Och hon kunde faktiskt sjunga.Tyvärr var låten inget speciellt, även om det var helt okej.

Betyg: Mja... jaja..


Det var ett jäkla tjat från kommentatorerna om att svenskar är inblandade i var och varannat nummer!


13. Grekland - This is our night

Men hur kan en karl dansa sådär på scen sådär utan att skämmas? Aja, låten var.. okej. Blir ännu bättre på skiva sen med bättre balans mellan rösterna och instrumenten och sånt.. Men som dagens dance-låt duger den.

Betyg: Jodå, den kan få gå vidare


14. Litauen - Love

Lite för tråkig för min smak, men.. talangfull artist med bra sångröst och faktiskt inte en dålig låt. Måste nog ge den här ganska bra betyg även om det inte är en låt i min smak. För den var faktiskt bra.

Betyg: Ja. 


15.  Moldavien - Hora Din Moldova (betyder folkdans och inget annat!)

 Den började oroväckande dåligt, men hämtade sig ganska snabbt. Okej, jag skulle inte köpa singeln, men i den här tävlingen får man leva med många olika musikstilar. Och för att vara den typ av låt det är så.. Det kunde vara mycket värre. Jag vill dock inte ha den i final. Det har visseligen redan gått vidare låtar som var tio resor värre, men...

Betyg: Helst inte.


16. Albanien - Carry me in your dreams

Kul koreografi och jättesöt 16-åring sångerska i rosa klänning. Det till trots.. En ganska bra låt. Kvällens poplåt. Eller hade jag redan en sån? Isf var den här bättre. Tror jag..

Betyg:Jadå.


 17. Ukraina - (missade titeln)

Ledsen, missade första halvan av den här, för jag var ut och drog i mig två bloss. Fast.. mja.. Kanske.. Lite rocking nästan, men scenkläderna drog ner betyget en hel del. Men pluspoäng för att sångerskan satte sig vid trummorna. Fast den växte på mig lite allteftersom. Riktigt bra faktiskt. Tuff.

 Betyg. Japp


18. Estland - Rändajad (Vandraren, betyder det)

 En av kommentatorerna kallade detta för sin favorit men att åsikterna lätt går isär. Jag förstår vad han menar, jag kan tänka mig att många gillar den här. Men jag är inte en av dem.

Betyg: Nej


19. Nederländerna/Holland - Shine

 Gamla gubbar som det skrek "gay" om. Ändå var de inte bra. Men de hade i alla fall inte vackra flickor omkring sig. Flickor, men inte vackra. Nån som sett Mimi i Drew Carey show? Hursomhelst. Låten var inte dålig. Lite svängig och trallvänlig. Men bara lite. Och tyvärr FÖR lite..

Betyg: Jaja, ska väl vara en sån låt i finalen också,så.. okej

Haha, EMD om 40 år! Bra, Shirley!


 Dessa kan få gå vidare för mig:

5  7  9  10  12  13  14  16  17  19

 

Favoriter/Måste gå vidare:

2. Irland - Et Cetera

7. Cypern - Firefly

9. Danmark - Believe Again


Resultat:

 Neeej.. Visserligen borde jag vara glad åt att både Norge och Danmark gick vidare, men Norge förtjänade det inte.. Och varken Irland eller Cypern gick till final.. Skandal! Dessa gick vidare: (de i festil gillade jag)

 1  6  9  12  13  14  15  16  17  18

Aja.. blev ju ganska 50/50.. så jag får väl vara nöjd. Nu återstår finalen på lördag, där Sverige tävlar som nummer 4. Missa inte det!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards