Direktlänk till inlägg 28 maj 2009

Crappy day..

Av Lexie Back - 28 maj 2009 08:49

Jaha, den här dagen startade ju bra.. Hade helt missat det.. Har inget minne av att ha sett nån lapp heller, men jag kan inte svära på det.. OM jag fått en lapp så borde jag ju ha sparat den, och i så fall sett den igår när jag gick igenom alla papper överallt.. I vilket fall som helst så hade de väl kunnat påminn ungarna igår att de skulle påminna sina föräldrar..

 Leo ringde från skolan när han kom dit idag och talade om att de skulle haft cykel med sig, för de hade cykeldag, så jag fick kuta ner i cykelförrådet eftersom jag inte ens visste om han hade nån cykel här eller i vilket skick den i så fall var i. Som tur var så stod hans cykel här iaf, men dels har han bara den gamla cykeln här som egentligen är för liten och dels var det väldigt dåligt med luft i den.Men vad kunde jag göra? Hade ingen möjligthet att få tag på den andra cykeln som står i morsans förråd. Så Tomaz fick hämta cykeln och köra den till skolan, så var det bara att hoppas att det finns en cykelpump på skolan.. Gah.. Känner mig lagom lyckad idag..


 Men jag blev att tänka på en sak.. Leo har en cykel som är större, men den står som sagt hemma hos morsan eftersom de brukar cykla tisken runt och sånt, men hemma cyklar Leo så gott som aldrig. Den här lilla gården vi har är inte mycket att cykla på, och jag har ingen cykel så att vi hade kunnat ta långturer. Så hade det inte varit för att mamma köpte en begagnad cykel åt honom att ha där hade han troligtvis inte haft någon cykel. Vad hade de gjort på skolan då? Är det ett krav idag att alla skolbarn ska ha en cykel? Hur rimmar det med att skolan inte ska kosta något för föräldrarna? Nuförtiden står det i skolplanen att utflykter osv bara får medföra obetydliga kostnader för föräldrarna, ca 100kr/termin eller nåt sånt tror jag det är. Och den hundringen har ju gått för länge sen efter alla friluftsdagar där ungarna ska ha med sig egen matsäck för en hel dag.. Visst, Leo kanske bara äter 2-3 korvar med bröd per gång, men man måste ju ändå köpa ett helt paket korv och ett helt paket bröd varje gång, samt helst någon frukt. På det tillkommer vintertid att de ska ha skridskor för gymnastiken, cykel på sommaren osv.. Leo har allt det där, men ingen kan komma och säga att det är obetydliga kostnader. I vintras hade de dessutom en friluftsdag där skidor var det enda alternativet..

 Tanken med att barn till låginkomsttagare inte ska utmärkas är väl bra i teorin, men i praktiken.. Det finns väl dem som har ännu sämre ekonomi än mig? Jag har ju ändå hjälp av mamma. Jag kan inte tänka mig att varenda unge i Falun har en cykel, skridskor och skidor..


 Jag vet, vad ska man göra då? Jag vet inte ens vart jag vill komma med det här idag.. Vad min poäng är..


Bara en crappy dag..


 Btw, jag har kommit fram till att jag behöver utöka min umgängeskrets ganska omgående. Sökande kan kontakta mig..


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Maj 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards