Direktlänk till inlägg 12 juni 2009

Förbud igen!

Av Lexie Back - 12 juni 2009 00:28

GAAAAH!!!!


 Jag blir så jäkla matt! Finns det inga problem som inte kan lösas med förbud? Det senaste: Barn blir fetare och fetare, så vi bör förbjuda lösgodis och stora läskflaskor..

 Med större påsar vid lösgodiset och större läskflaskor så blir det svårare för föräldrarna att sätta gränser. "Det finns alltför många barn som dricker 1,5 liter läsk varje dag och äter 1 kg lördagsgodis"

 

 Jamen, jisses! Och hur får ungarna råd att köpa så mycket läsk och så mycket godis? 1,5 liter läsk om dagen.. Det är fan inte gratis! Men att göra flaskorna mindre skulle väl i så fall bara resultera i att de drack fler flaskor? Och varför ska övriga konsumenter lida bara för att staten bestämt att de plötsligt ska ta över föräldrarnas ansvar?


 Leo får så gott som aldrig dricka läsk. Det händer vid mycket få tillfällen. Godis äts bara på lördagar och det brukar bli antingen ett halvt pringles-rör eller en blandpåse med godis. Där sätter jag gränsen. Det är inte ett dugg svårt. Faktiskt. För det har alltid varit så. Hade jag däremot kommit på först NU att jag skulle sätta gränser hade det nog blivit lite svårare, men fortfarande inte omöjligt. Faktum är att det är ett ganska aktuellt problem för oss här hemma just nu. Men det handlar inte om läsk eller godis, utan om mat. Han har börjat äta som en häst, men utan att röra sig mer.. Så han börjar bli lite rund om magen. Och hur löser jag det? Ja, inte fan ber jag staten sätta upp en massa förbud i alla fall. Jag har helt enkelt satt upp egna regler. Inget spelande under sommaren om han inte varit ute och lekt minst en timme före. Jag får aktivera honom mer. Jag kan ju inte direkt förbjuda honom att äta, så länge det är riktig mat han äter och inte en massa onyttigt småätande..


 Hursomhelst, kom av mig lite där.. Poängen är att den unge som dricker 1,5 liter läsk per dag förmodligen inte skulle dricka mindre bara för att läsk bara säljs i 50cl-flaskor. Har en unge pengar nog att köpa så mycket läsk kan han/hon lika gärna köpa flera mindre flaskor. Föräldrarna har ju uppenbarligen ingen koll på vad som är en okej kost.


Äh.. klockan är för mycket, känner att jag inte får ur mig något vettigt. Kanske skriver om inlägget imorgon om jag kommer ihåg det. Under tiden kan ni ju läsa artikeln här:

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article5368212.ab

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards