Direktlänk till inlägg 15 juni 2009

Nya förslag till skollagen

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab


Avstängning

Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som krävs för avstängning. Två pojkar om börjar slåss på skolgården i låg/mellanstadiet ska inte kunna bli avstängda för det. Men elever som upprepade gånger slåss, mobbas, bråkar i klassrummet och stör undervisningen tycker jag ska kunna stängas av om inget annat hjälper. MEN om avstängning ska gälla i så låg ålder kan ju inte barnen förväntas vara hemma ensamma hela dagen, så då bör möjlighet till VAB eller liknande finnas för föräldrarna.


Elitklasser

Det här förslaget har både fördelar och nackdelar. Fördelarna är ju att de elever som är väldigt bra på ett ämne får utvecklas i den takt de behöver. Nackdelen är att det kan bli en väldigt konkurrens. De elever som inte kommer in i elitklasser kan må dåligt, föräldrar som kräver mycket av sina barn kan bli besvikna om deras barn inte kvalificerar sig. Dessutom finns det ju inget som säger att en elev VILL flyttas från sina kompisar bara för att de är smarta.


Sexualundervisning för alla

Ett jättebra förslag, som även innefattar idrott. Det är två väldigt viktiga ämnen som ingen ska uteslutas ifrån bara för att föräldrarna kanske har en annan religion, vilket är det vanligaste skälet till att föräldrar kräver att deras barn ska slippa.


Skolplikten förlängs

Också ett jättebra förslag. Som det är nu finns det barn som kanske behöver gå om en årskurs, men som då riskerar att uppfylla skolplikten innan de gått ut nian. I den åldern kan det vara svårt att se sitt eget bästa, och de kan välja att inte ens gå klart grundskolan.


Nej till Komvux

Att ta bort möjligheten att läsa upp betyg på komvux om man redan har godkänt kan tyckas lite hårt. Det är rätt att de som inte har betyg alls i första hand ska få chansen, men finns det plats över kan väl även de som bara vill höja betygen få chansen. Iofs ska de som har godkänt kunna tenta upp betygen, men det kan vara svårt om det var några år sedan man läste ämnet i fråga. Jag kan förstå att det kostar pengar att låta elever läsaup sina betyg, och överallt ska det sparas. Men det finns ju distanskurser, de måste väl vara billigare?


Bättre stöd

Inte en dag för tidigt att föräldrar ska kunna kräva stöd till sina barn om de behöver det.


Dåliga skolor straffas

Har ingen egentligen åsikt, men visst låter det bra att det ställs högra krav på skolorna.


 
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 12 juni 2009 00:28

GAAAAH!!!!    Jag blir så jäkla matt! Finns det inga problem som inte kan lösas med förbud? Det senaste: Barn blir fetare och fetare, så vi bör förbjuda lösgodis och stora läskflaskor..  Med större påsar vid lösgodiset och större läskflaskor så blir ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards