Alla inlägg under november 2009

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt på fönstret. Så jag ropade på Tomaz som sprang ut och efter dem.. Ha, de trodde att de kunde springa ifrån honom.. Han har för fan ben som lyktstolpar! Så han fick tag i dem, och fick reda på att det de hade "kastat" var att de hade lekt med en brandsläckare (var de nu hade fått den ifrån) och "råkat" spruta mot vår balkong.

 Tomaz fick deras namn, och vi kollade upp dem på nätet (Facebook ålderns fördel) och upptäckte att åtminstone den ena av killarna var bandyspelare, 16 år gammal. Så ganska imponerade av en datanörd att springa ikapp honom =P


Hursomhelst var det inte vad jag tänkte skriva om idag. Idag ville jag avhandla lite svininfluensa-noja..

 Det är dags för mig att lämna in papper till skolan som talar om ifall jag tillåter att Leo vaccineras eller inte, och jag har dragit ut på beslutet in i det sista. Med all skrämselpropaganda både för och emot vaccineringen så känns det mest lockande att bara ta med mig Leo till månen eller nån annan öde plats tills faran är över. =P

 Men det har ändå länge lutat åt att han ska få sprutan, och idag bestämde jag mig. Jag läste en artikel om en klass där endast två i hela klassen tänkte vaccinera sig, några vägrade trots att de tillhörde riskgrupper. En kille i klassen hade redan vaccinerat sig, för att han har astma, men en flicka med astma ville inte för att hon var för rädd för biverkningarna, detta trots att hennes bror hade vaccinerats redan.

 Dessa ungdomars svar fick mig att inse vad jag egentligen hela tiden tänkt. De sa att det inte är fler som dör av svininfluensan än av vanligt influensa. Men skillnaden är ju att i vanlig influensa består dödsoffren mestadels av gamla svaga människor, medan svininfluensan dödar unga människor.

 Så vad har jag att välja mellan? Att låta Leo ta sprutan och riskera biverkningar, som mest verkar innefatta lite feber och ont i armen, eller ska jag riskera att han hamnar på något sjukhus med respirator?

 Barn sprider sjukdomar som inga andra, för de leker med varandra, busar och brottas, många i grupp. Sedan kommer de hem till sina föräldrar och för över baciller till vuxengrupperna.

 Leo får ta sprutan. Jag däremot tänker nog inte ta den.. Inte för att jag är rädd för biverkningar, utan för att jag är så galet rädd för sprutor..



Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards