Direktlänk till inlägg 13 november 2008

IPRED

Av Lexie Back - 13 november 2008 13:05

 Det är olagligt att ladda ner musik. Visst, det kan jag hålla med om. Men från det till att ge rättsinnehavaren rätt att själv jaga fildelare.. Det är inte rätt.

Om du blir bestulen på din bil, handväska eller om någon gör inbrott i ditt hem, inte fan är det meningen at du själv ska jaga tjuven! 

 De som är FÖR den nya lagen menar att det inte är mindre olagligt att stjäla deras musik än att stjäla något annat. Stöld är stöld. Och det har de alldeles rätt i. Men inte läggs det sådana resurser om någon skulle stjäla en bil? Inte krävs sådana höga skadestånd för en stulen cykel.

 Jag läste i Afonbladet att artisterna nu går ut och stödje IPRED-lagen. Ett argument de hade (tror det var nån av bröderna Rongedal som sa det) var att det kändes fel att någon skulle kunna lägga upp hans arbete på en internet-sida och sedan tjäna pengar på reklamintäckter på hans bekostnad. Och självklart är det fel, men det är ju inte det IPRED handlar om. IPRED handlar inte om att sätta dit ägarna av piratebay eller andra fildelningssatjer. Den nya lagen handlar om att sätta dit den ensamstående mamman som inte har råd att köpa skivor till sig själv eller till sina barn. Den handlar om att ge ett skivbolag rätt att kräva monsterbelopp monsterbelopp av studenten som laddar ner musik när studiestödet inte räcker till dyra skivor. Det finns många som laddar ner musik istället för att köpa den, och allra oftast handlar det om personer som helt enkelt inte har råd att köpa den. De personer som IPRED-lagen är utformad för att sätta dit tjänar inga pengar på reklamintäckter. Inte ett öre. Många kanske inte ens sprider musiken vidare. 


Allmänna bibliotek har funnits i väldigt många år. Om jag har förstått saken rätt så uppkom det för att kultur inte skulle vara en klassfråga. Så jag undra ju.. Är musik inte kultur? Jakten på fildelare gör musiken till en klassfråga. Bara för dem som har råd. Ska musik verkligen handla om det? Jag trodde att om man valde att bli musiker så gjorde man det för att man älskade musik, och man ville dela sin musik med världen. Inte för att tjäna så mycket pengar som möjligt. Men visst, musiker måste också leva. Men måste de bli rika? Räcker det inte med att de kan leva på det, som vilken arbetare som helst kan leva på sitt arbete? En musiker som vill tjäna pengar kan göra det med hjälp av konserter och merchandise. De kan få allmänheten att köpa deras skivor istället för att ladda ned den genom att sälja signerade exemplar på sina konserter (jag har ännu inte varit på en konsert utan att på plats köpt artistens skiva), de kan göra skivorna mer attraktiva genom att ha texter och bilder i den folder som följer med fodralet. Det borde räcka. Det finns fortfarande massor med människor som köper skivor, trots att det inte är svårt att ladda ned musiken gratis. Men det kanske kräver mer av artisten?


Sen kan man ju ställa sig frågan: Om fildelningssajter tjänar så mycket på reklamintäcker, varför gör inte skivbolagen samma sak? Det finns ju visserligen radio för dem som inte har råd att köpa skivor, men lyssnar jag på radio så är det inte jag som bestämmer vilken låt som ska spelas. Så varför skapar inte skivbolagen gemensamt en sida, där man kan bestämma vilka låtar som ska spelar, skapa sin egen spellista? Det borde ju generera enormt med reklamintäkter. Eller varför inte ge konsumenterna möjlighet att tanka obegränsat med musik för en månadskostnad?

 Vi lever i ett samhälle där folk inte vill köpa skivor i samma utsträckning som förr. Det är för dyrt, det är enklare att ha musiken i datorn än i ett CD-ställ, det är bättre att kunna göra sina egna spellistor istället för att byta skiva mellan låtarna. Och vill man lyssna på lite äldre musik som inte finns i handeln längre kan ledladdning vara enda alternativet. Musikvärlden förändras. Kanske måste ”rättighetsinnehavarna” anpassa sig?


De flesta artister som jag sett uttala sig i IPRED-frågan… Jag skulle inte köpa deras musik ändå. Men vissa av dem känner jag till enbart tack vare nedladdning. Jag har ganska många skivor i mitt CD-ställ, och väldigt få av de skivorna skulle jag ha köpt om jag inte först hört artisten tack vare nedladdning.

Nedladdning sprider musik. Men är det alltid dåligt? Musik ska väl vara för alla? Det kanske inte är lagligt eller en rättighet att ladda ned musik utan att betala för den. Men att njuta av musik borde vara en rättighet ALLA ska ha möjlighet till.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards