Direktlänk till inlägg 21 november 2008

Moraltanter

Av Lexie Back - 21 november 2008 01:29

Finns det något jag inte tål så är det politisk korrekthet. Alla dessa tyckare med sina ”politiskt korrekta” åsikter. Moraltanker och liknande..


Jisses.. Läste en artikel i aftonbladet om världens första Barbie-butik. Där säljs såklart dockorna, men där finns så mycket mer. Barnen får i butiken prova kläder, bli sminkade och få naglar och hår fixade för att få känna sig som en Barbie för en dag. Mammorna kunde sitta i ett Barbie-fik under tiden som någon slags nostalgitripp med Barbies historia eller nåt..

 Genast kommer då alla dessa moraltanter springande. Men inte kan man väl låta de stackars barnen klä ut sig till Barbie!! En skribent för Wendela skrev till och med ”Hur gör man med småmulliga femåringar med söta putmagar? Ska de erbjudas korsett för att få till Barbies getingmidja där inga inre organ får plats?”

 Jag tror inte riktigt att det är poängen med butiken… Jisses, jag älskade Barbie när jag var liten, och hade tyckt att en sådan butik vore så nära himmelriket man kunde komma utan att åka till Disneyland. Jag klädde även ofta ut mig till prinsessa när jag var liten. Min moster sydde en prinsessklänning åt mig, och en sönderklippt petflaska beströdd med glitter blev min krona. Jag har kort på det, jag var jättesöt. Trots barnformer. Inte brydde jag mig i att min kropp inte såg ut som en vuxen kvinnas. Jag tror inte ens att jag lade märke till det. Ovan nämnda skribent skrev visserligen också att alla barn klär ut sig och att det var okej, men att det då skulle ske med mammas kläder, och smink skulle bara användas när mamma inte såg. Men varför? Varför är det så farligt att ”legitimera det” som skribenten uttryckte det? Vi lever visserligen i en tid då jämlikhet är väldigt viktigt, och kroppsideal är en viktig och ofta omskriven fråga. Men det måste väl finnas någon hejd på det?

 Jag lekte med Barbies när jag var liten, jag klädde ut mig till prinsessa. Men jag har INTE sneda kroppsideal, jag har INTE någon gång i mitt liv försökt svälta mig eller stoppat fingrarna i halsen för att försöka bli smal. Tvärtom är jag faktiskt överviktig och trivs med mig själv ändå. Medias skönhetsideal är inte realistiska att behöva leva upp till, och det orsakar komplex osv.. Barbie har proportioner som på en verklig människa skulle innebära.. Ja, förmodligen att hon skulle gå av på mitten. Men jag tycker ändå att den där butiken låter som en helskön idé, och jag tror att de flesta flickor skulle älska den. Det är ju inte direkt som vaxning för tolvåringar.

 Men det här handlar egentligen inte vad jag tycker om den där butiken. Det är moraltanterna jag stör mig på, oavsett ämne, oavsett om jag håller med dem eller inte. Det är för mycket. Direkt efter att jag läst ovan nämnda artiklar läste jag att barnprogrammet ”Hej hej sommar” blivit fällda för granskningsnämnden för att den ena programledaren tryckt ner den andra programledarens huvud i en hink med vatten i 4-5 sekunder. I avsnittet efter hade de påpekat att sådant beteende var farligt, men det räckte inte tyckte granskningsnämnden, eftersom barn som såg programmet kunde få för sig att prova samma sak. Eftersom barn idag tydligen inte har föräldrar som kan lära dem att man kan drunkna i vatten. Eller föräldrar som håller koll på dem. Att folk orkar!


 Eller ta socker som ett exempel. För ett tag sen (ganska länge sedan) läste jag om ett dagis som slutade servera kräm för att det innehöll för mycket socker. Visserligen reagerade jag när Leos dagis bjöd på godis, men KRÄM?? Visst, socker är onyttigt och bör inte ätas i för stora mängder, men LITE socker kan väl ungarna få? De kanske inte behöver äta de mest sockrade flingorna (själv vägrar jag köpa sockrade flingor åt Leo) men att ta bort kräm känns så överdrivet. Allt ska alltid överdrivas så förbaskat. Det kan faktiskt bli fel åt andra hållet också. Leo är ett bra exempel på det. Jag har alltid varit noga med vad Leo äter. Godis äter man bara på lördagar, inga Frostiesflingor, ingen läsk annat än vid speciella tillfällen, lärt honom att välja fiber- och fullkornsalternativ när det går osv.. Sist vi var på hab för vikt- och längdkoll fick jag veta att han måste gå upp i vikt om han ska få mer medicin, eftersom han hade gått ner i vikt sen sist trots att han blivit 2 cm längre. Så jag fick stränga order om att byta till fetare smör (absolut inte lätta, bregott ska det vara), ha på en rejäl smörklick när han äter pasta eller potatis, mycket pizza och hamburgare osv… Så åtta års uppfostran i att äta nyttigt – helt bortkastat. Så det kan faktiskt bli FÖR nyttigt också!


Aja.. nu ska jag sluta gnälla.. känns som att klockan är för mycket för det. Dags att sova istället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards