Alla inlägg den 20 april 2009

Av Lexie Back - 20 april 2009 12:00

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article4943506.ab


"Strålsäkerhetsmyndigheten vill förbjuda solarier för personer under 18 år."  Anledningen? Det kan orsaka cancer senare i livet. Jag kan inte låta bli att fråga mig om man blir immun mot cancer när man fyller 18.. eller om risken för hudcancer inte finns om man bränner sig i solen.. Men det är väl Sveriges svar på alltnuförtiden - förbjud allt som kan vara skadligt. Inte informera om riskerna, lära folk att använda saker rätt, utan helt enkelt förbjuda det. 

 Nu i helgen köpte jag en skateboard åt Leo, men det kanske var dumt. Jag kanske borde förbjuda honom att åka på den, han kan ju ramla och skada sig. För att inte tala om cykeln! Alla cyklar borde förbjudas, för tänk vad man kan skada sig! Och bilar! Det dör ju massor av folk i trafiken varje år! Mobiler borde också förbjudas, på grund av den farliga strålningen. Ojoj, ska man tänka så blir det inte mycket kvar man får göra. Fast iofs kan man ju lösa det ganska enkelt genom att sätta åldersgräns på allting, för när man är myndig är man immun mot faror..


 Och när jag ändå är inne på förbud och åldergränser.. Jag läste för ett tag sedan att vissa kommuner nu väljer att sätta 18 årsgräns för energidrycker eftersom många skolelever väljer att dricka sånt istället för att äta lunch.. Igen, förbud och åldersgränser så fort det är något problem. För varför ska föräldrarna behöva ta något ansvar över vad barnen gör?


Och så kommer vi då till årets hittills dummaste..

Vice chefsåklagare Mikael Hammarstrand anser att den som skriver ut p-piller till flickor under 15 år borde åtalas, och han skulle inte tveka att göra det. Åtalas för vad? Jo, medhjälp till våldtäkt!

 Det är så urbota dumt att man nästan blir mörkrädd! Det ska vara en karl till att komma på något så fruktansvärt korkat! Som någon skrev, körkort är ett preventivmedel, inte ett körkort för sex. Men om en minderårig person skulle bli våldtagen, så gud förbjude att hon skulle få förhindra att hon blir med barn. Men om två 14-åringar har sex, vem våldtar vem?

 När jag gick i högstadiet hade jag en väninna som hade så svår mensvärk att hon inte kunde gå till skolan. Att missa en vecka i skolan varje månad är ju ingen höjdare, så hon ville skaffa p-piller.Saken är den att p-piller funkar ju som mer än bara preventivmedel. Det är jättebra om mensen är väldigt oregelbunden eller om man har svår mensvärk. Och min väninna hade inte en tanke på att ha sex än på några år. 

 Jag däremot åt inte p-piller och blev med barn när jag var 16 år, och jag kan säga att det var ett rent mirakel att det inte hände tidigare. Att förbjuda p-piller för flickor under 15 år tror jag skulle öka tonårsgraviditeter lavinartat. I en perfekt värld börjar ingen med sex förrän de är gamla nog att hantera det, vilket i Sverige räknas som efter man har fyllt 15. Ändå är det ingen ovanligthet att läsa om 13-14-åringar som blir föräldrar. Vi lever inte i en perfekt värld, tyvärr. Och om du vet att barnen tänker hoppa i vattnet, varför inte lära dem simma? (citat från ett vääädligt gammalt avsnitt av Beverly Hills)


Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards