Direktlänk till inlägg 23 februari 2009

Aborter..

Av Lexie Back - 23 februari 2009 09:29

Just nu skrivs det en hel det om problemet med att kvinnor aborterar foster för att det är fel kön på barnet. Oftast är det flickfoster som aborteras. Det där har jag lite svårt att förstå. I ett land som Sverige har jag aldrig trott att flickor skulle vara mindra värda som barn än pojkar. Inte i vår kultur. Och personligen vill jag ju hemskt gärna ha en flicka eftersom jag redan har en son (och nej, jag är inte med barn nu eller planerar att bli det snart).


 Många menar att man borde ta bort möjligheten att få reda på fostrets kön för att förhindra dessa aborter. Själv fick jag inte veta könet när jag var med barn, men jag hade velat. Och skulle jag få fler barn skulle jag fortfarande vilja veta. Inte för att kunna göra abort om det skulle vara "fel" kön. Jag skulle vilja veta det därför att jag inte skulle vilja gå i nio månader och hoppas på en flicka och sen få en pojke. Då skulle jag bli besviken, och besvikelse är inte en känsla jag vill känna första gången jag ser mitt barn. Skulle jag däremot veta redan från början att det skulle bli en pojke till skulle jag hinna vänja mig vid tanken och glädja mig åt det. 


 Jag har ingen stark åsikt om huruvida det är rätt eller fel att abortera ett foster på grund av kön. Jag gillar inte tanken, men jag kan ha förståelse för att om man har flera barn av samma kön och vill ha ett av det andra, så kanske man inte vill behöva skaffa tio barn till för att nå dit. Barn är lika mycket värda oavsett kön, men jag har inga problem med att förstå att om man har tre pojkar redan så vill man även ha en flicka, eller tvärtom.

  Sen kan jag ju tänka att om man nu tillåter aborter före en viss vecka utan att fråga efter varför, så kan man inte sen komma och säga att det gjordes av fel skäl.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lexie Back - 16 februari 2010 09:46

Det måste verkligen bli ordning på det här bloggandet nu. Jag tror att mitt problem är att jag har för mycket att säga, så jag orkar inte skriva klart inläggen, och då blir de heller inte postade =P  Men nu ska jag ta ett krafttag och försöka up...

Av Lexie Back - 3 november 2009 00:04

Jag satt på balkongen med datorn, som vanligt, när jag plötsligt hörde något som prasslade till. Det tog ett par sekunder innan jag ens märkte att fönstret bredvid mig var blött och jag insåg att de skrattande ungarna som just gått förbi kastat nåt p...

Av Lexie Back - 8 september 2009 23:45

Hade egentligen tänkt skriva om min födelsedag och den efterföljande festen, men så gjorde jag missen att läsa tidningen... Och som vanligt kan jag inte låta bli att reta mig på folk och sen skriva om det här. Skilnaden den här gången är att det inte...

Av Lexie Back - 17 augusti 2009 13:13

Ett utdrag ur http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3362529.svd   Kammaråklagare Rof Hillegren uttalade sig i en artikel om ny praxis från Högsta Domstolen i väldtäktsmål: "När man säger våldtäkt tänker man mest på riktiga ruggiga våldtäkter. Me...

Av Lexie Back - 15 juni 2009 11:43

Läs först: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5381787.ab   Avstängning Jag tycker på sätt och vis att det är bra med möjligheten att stänga av bråkiga elever en vecka. Men jag hoppas ju att det i så fall ska finnas regler för vad som k...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards